Feedbackinstrumenten
Als docent wil je dat de student de leerstof begrijpt en zich veilig voelt om vragen te stellen of hulp te vragen. Bovendien is het belangrijk dat de begeleiding en de feedback die je geeft het juiste (leer) effect hebben. Het doorlopen van een reflectiecyclus kan je helpen om je te ontwikkelen als docent en je doelen te bereiken.
Na het verzamelen van informatie over je functioneren door middel van feedback (Inventariseren) volgt de stap waarin je de feedback interpreteert en erop reflecteert (Interpreteren). In de volgende twee stappen ontwerp je verbeteringen, bijvoorbeeld met hulp van collega’s en/of onderwijsdeskundigen.
Op deze pagina vind je informatie en instrumenten die je kunnen helpen bij het doorlopen van deze cyclus:
- Feedbackinstrumenten voor specifieke werkvormen
- Feedbackinstrumenten die bij alle werkvormen kunnen worden toegepast
- Formats voor feedbackrapporten
Feedbackinstrumenten
Op deze pagina vind je informatie en instrumenten die je kunnen helpen bij het doorlopen van de reflectiecyclus:
- Feedbackinstrumenten voor specifieke werkvormen
- Feedbackinstrumenten die bij alle werkvormen kunnen worden toegepast
- Formats voor feedbackrapporten
Hoorcolleges
Een hoorcollege is een veelgebruikte onderwijsvorm binnen universitair onderwijs en wordt meestal gebruik voor kennisoverdracht. De student verwacht universitair onderwijs van hoog niveau begeleid door een gepassioneerde docent. Wil je weten hoe jouw hoorcolleges door de studenten worden ervaren? Laat dan je studenten dit feedbackformulier invullen.
Downloads
Gebruik – Hoorcollege
- Deel dit formulier voor of tijdens het hoorcollege uit
- Evalueer eerst zelf hoe je het vond gaan en bestudeer daarna de verkregen feedback
- Gebruik het feedbackrapport formulier om de zelfevaluatie en de feedback van de studenten te verwerken
- Gebruik de informatie van de feedbackformulieren / van het feedbackrapport als input voor je reflectie
Werkgroepen Een groep van 10 – 30 studenten discussieert over opdrachten die aansluiten bij de voorbereide leerstof. Jouw rol als docent is bij deze werkvorm veelzijdig; het ontwerpen van passende (voorbereidings) opdrachten, het begeleiden van groepsdiscussies en het motiveren van studenten tijdens de sessie. Wil je weten hoe jouw rol wordt ervaren? Laat je studenten dan dit feedbackformulier invullen. Downloads Gebruik – Werkgroepen
Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO)
Bij een PGO werkgroep geven de studenten zelf richting aan hun leerproces met ondersteuning van een facilitator. Ze genereren leerdoelen en gaan op zoek naar verschillende bronnen om problemen te kunnen analyseren. Als docent heb je een faciliterende rol: je begeleidt het actieve, zelfgestuurde leerproces van de studenten, de groepsdynamiek en het groepsproces. Wil je meer inzicht in hoe je deze rol vervult? Laat dan je studenten dit feedbackformulier invullen.
Downloads
Werkplekleren
Goede ondersteuning en begeleiding op de werkplek (ziekenhuis, laboratorium) is voor studenten van groot belang om zich te kunnen ontwikkelen. Jouw rol als docent vraagt een balans tussen observeren, feedback geven en beoordelen. Wil je inzicht krijgen in hoe je deze taak vervult? Laat je studenten dan dit feedbackformulier invullen.
Downloads
Onderzoek
Studenten en promovendi verschillen in hun capaciteiten en behoeften aan ondersteuning. Dit vraagt om een flexibele aanpassing van de begeleider. De relatie tussen begeleider en student / promovendus is bovendien dynamisch en verandert gedurende het hele traject. Wil je weten hoe jouw manier van begeleiden ervaren wordt? Laat je student / promovendus dan dit feedbackformulier invullen.
Downloads
Tutoraat
Onder tutor wordt hier de docent verstaan die op individuele basis de student begeleidt bij zijn algemene leerproces. Soms op een specifiek vlak zoals professioneel gedrag, maar vaak ook op het niveau van de gehele studie. Wil je meer inzicht in hoe je deze taak vervult? Vul dan beide het feedbackformulier in (er is er formulier voor de student en een formulier voor de tutor).
Downloads
One Minute Paper
Als docent kan het handig zijn om tijdens de cursus te evalueren in welke mate de studenten de leerstof hebben begrepen, zodat je nog aanpassingen tijdens de cursus kunt doen. Het One Minute Paper geeft je feedback over de voortgang van studenten, kan misconcepties voorkomen en is een eenvoudige methode om te gebruiken. Tijdens het volgende onderwijsmoment kan je de studenten kort op de hoogte stellen van de resultaten en jouw conclusies.
Downloads
Gebruik – One Minute Paper
Vraag studenten tijdens de laatste paar minuten van het onderwijsmoment om op een half A4’tje (of op het feedbackformulier) de volgende vragen te beantwoorden:
- “Wat is het belangrijkste punt dat je in deze les hebt geleerd?”
- “Welk punt is nog het minst duidelijk voor je?”
Je kunt studenten natuurlijk ook vragen om je ter plekke een mail te sturen waarin ze die vragen beantwoorden.
Observaties van collega’s Tijdens een onderwijsmoment ben je als docent bezig met het overbrengen van de stof, het maken van didactische keuzes en met interactie met de studenten. Wil je feedback van je collega’s om je verder te ontwikkelen als docent? Laat hen dan je onderwijs observeren en deze feedbackformulieren invullen. Voor individuele begeleiding (tutor of onderzoek) raden we je aan een video opname te maken van het gesprek en dat te laten observeren door een collega. Downloads Gebruik – Observaties van collega’s Geef voorafgaand aan het onderwijsmoment dit formulier aan je collega en bespreek een aantal zaken, zoals: Bespreek, indien mogelijk, na afloop van het onderwijsmoment de feedback met je collega. Gebruik de informatie uit het gesprek en je eigen evaluatie als input voor reflectie. Peerobservatie programma https://www.uu.nl/onderwijs/centre-for-academic-teaching-0/peerobservatie-programma-voor-docenten
In een beeldcoachtraject wordt een docent gecoacht door een gecertificeerd beeld- en didactisch coach aan de hand van video-opnames van de eigen onderwijspraktijk.
Het terugkijken van video-opnames gecombineerd met het geven van motiverende feedback en het stellen van leerbevorderende vragen, is een krachtige methodiek voor het stimuleren van het leerproces en het vertrouwen in eigen kunnen. Docenten kijken naar zichzelf met enige afstand en met ruimte voor reflectie, wat een realistisch beeld geeft van hun eigen kunnen. Docenten krijgen inzicht in hun eigen handelen en hoe de lerende daarop reageert. Docenten reflecteren, verbinden conclusies aan observaties en bedenken stappen om opgedane inzichten toe te passen in hun eigen onderwijspraktijk. Bij beeldcoachen wordt een positieve insteek gehanteerd, gericht op het versterken van geslaagde interacties en interventies die aansluiten bij wat de docent wil leren. Bij een ‘standaard’ beeldcoachtraject gaan we uit van een intakegesprek, 2 (klas)opnames en 2 nagesprekken. Bij het 2e nagesprek wordt ingegaan hoe het is gelukt om opgedane inzichten toe te passen in de praktijk. Een belangrijk element van beeldcoaching is dat docenten ter voorbereiding van de nagesprekken hun eigen videobeelden terugkijken, deze analyseren en daarop reflecteren. Al met al resulteert het beeldcoachtraject in mooi reflectiemateriaal, bijvoorbeeld voor in een BKO portfolio.
Wil je meer informatie omtrent een beeldcoach traject? De volgende links bieden een uitgebreide uitleg:
Beeldcoaching als middel voor reflectie op je eigen onderwijs – Universiteit Utrecht (uu.nl)
Deze webpagina is voortgekomen uit het project “Onderwijskwaliteit in Kaart”. Dit project wordt gefinancierd door het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs.