15 January 2015

Knowledge item

Werkvormen voor het vergaren en structureren van informatie

Hieronder worden verschillende werkvormen toegelicht die gebruikt kunnen worden bij het vergaren en verzamelen van informatie. Van de meeste werkvormen is een uitwerking, inclusief voorbeeld opgenomen. Deze werkvormen zijn onderdeel van de verzameling van Onderwijsadvies & training. Er zijn ook werkvormen beschikbaar voor:

Momenteel werkt Educate-it aan een uitgebreide werkvormen-tool, waarmee het zoeken naar bepaalde werkvormen die passen bij jouw onderwijs gemakkelijker wordt. Wanneer die beschikbaar is, zullen we hiernaar verwijzen.

Empirisch onderzoek Zelf op onderzoek uitgaan om informatie te verzamelen.
Peer research II De eigen groep gebruiken als informatiebron.
Rondschrijven In een groep problemen laten rouleren om in korte tijd een groot aantal mogelijke oplossingen te verzamelen.
Dynamische brainwriting Groepsleden trekken langs problemen om in korte tijd een groot aantal mogelijke oplossingen te verzamelen.
Sneeuwbalmethode Zelf informatie verzamelen, dan in tweetallen, dan in viertallen, enzovoort.
Rampenplan Informatie verzamelen over hoe iets moet door zoveel mogelijk contraproductieve handelingen op een rijtje te zetten.

  • Risico-analyse – Bedenken wat er allemaal fout kan gaan in een proces
  • Worst-case scenario – Bedenken wat het doemscenario is
  • Catastrofe-theater – Het doemscenario uitspelen
  • Contingency-analyse – Bedenken welke onberekenbare factoren het plan in duigen doen vallen
  • Advocaat-van-de-duivel benadering – Bedenken welke argumenten tegen een redelijke en algemeen-aanvaarde stelling kunnen worden ingebracht
Actorendebat 
(pettenmethode)
Een probleemsituatie vanuit het perspectief van verschillende belanghebbende partijen in kaart brengen.
Associatievelden Brainstormen in voorgestructureerde categorieën.
Mitsen en maren Associatievelden gebruiken voor het verzamelen van voorwaarden die tot een compromis of consensus kunnen leiden.
Visgraatdiagram Op systematische wijze mogelijke oorzaken van een probleemsituatie inventariseren.
Telematisch-inperken Relevante literatuur ontsluiten op een wijze die zicht geeft op de achterliggende keuzes en vooronderstellingen.
Plussen-en-minnen Taakelementen inventariseren en waarderen naar belang en naar moeite die het kost om ze uit te voeren.
Brainstorming  

 

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!