Seksualiteit: van niche naar mainstream.

09 August 2024

Seksualiteit: van niche naar mainstream.

Wetenschappelijk onderzoek en onderwijs op het gebied van seksualiteit en seksuele gezondheid is sterk in ontwikkeling. Seksualiteit is een onderwerp dat nog altijd gekenmerkt wordt door schaamte en ongelijkheid, vooral wanneer we het niet alleen over ‘rampenbestrijding’ hebben (soa/hiv, ongewenste zwangerschappen, seksueel geweld) maar ook over seksueel plezier. Binnen de medische, gedrags- en sociale wetenschappen wordt seksuele gezondheid vaak nog gezien als een niche-thema.

Seksualiteit, seksuele (en reproductieve) gezondheid en seksueel welzijn zouden een serieus onderwerp moeten zijn op de wetenschappelijke agenda en in wetenschappelijk onderwijs. Ten eerste blijkt uit onderzoek dat seksuele gezondheid op verschillende manieren van grote invloed is op de algehele gezondheid van individuen. Mensen die seksueel gezien goed in hun vel zitten, zijn gezonder en gelukkiger, en presteren beter op school/werk. Ten tweede, seksueel geweld, ongelijkheid, en discriminatie van seksuele-, sekse-, en genderminderheden zijn nog altijd grote maatschappelijk problemen, waarbij de toenemende rol van internet en digitale communicatie niet weg te denken is. Echter, wat betreft opleidingsmogelijkheden rond deze thematiek in Nederland staat het er momenteel vrij bedroevend voor.

Het hoofddoel van het project is het ontwikkelen van een minor ‘sexuality, sexual health and wellbeing’ (werktitel), als samenwerking tussen ISW, KP en CA. Gelijktijdig zullen we onderzoeken of het mogelijk is subsidie te krijgen voor het ontwikkelen van een academische nascholing voor professionals. Op deze manier kunnen we ook bijdragen aan mainstreaming van het onderwerp in het huidige veld. Dit laatste valt buiten het huidige project, maar omdat we de inhoud en vorm wel willen afstemmen, noemen we het ook hier in deze aanvraag. In het eerste projectjaar willen we de minorvakken ontwikkelen, en in het tweede projectjaar zullen we de minor invoeren.

Het ontwikkelen van een interdisciplinaire minor over seksualiteit

Het belangrijkste beoogde resultaat is een minor rond seksuele gezondheid, die zich onderscheidt van bestaand aanbod wat betreft:

• Interdisciplinariteit: Dit gaat verder dan de combinatie van betrokken opleidingen. We betrekken structurele, politieke, en cultuurnormatieve perspectieven bij maatschappelijke problemen zoals bijvoorbeeld #metoo. Seksueel grensoverschrijdend gedrag is immers niet alleen het probleem van individuen. Ook zal er veel aandacht zijn voor ethische vragen en filosofische kwesties die te maken hebben met het lichaam en perspectieven op gender.
  • Focus op gezondheid én welzijn: Seksuele gezondheid is meer dan het voorkomen van problemen, ook het vergroten van welzijn en plezierige relaties hoort daarbij.
  • Praktijkgericht én sterk academisch: Onze studenten worden later beleidsmakers, professionals in het veld, of bijvoorbeeld onderzoekers. Wij vinden het belangrijk dat onze toekomstige professionals het gesprek over seksualiteit en seksuele (on-)veiligheid durven aangaan met cliënten, maar ook in hun organisaties. Tegelijk is het belangrijk dat ze een degelijke wetenschappelijke basis krijgen en in staat zijn om wetenschappelijke kennis te ontsluiten en zich hierin blijven ontwikkelen.