Ruimte voor multiperspectiviteit: naar een inclusief curriculum in de bacheloropleidingen AW, NW&I en SGPL – II
Een inclusief curriculum dat ruimte geeft aan multiperspectiviteit is een speerpunt binnen de UU en de Faculteit Geowetenschappen. Dit project gaat na in hoeverre er sprake is van multiperspectiviteit in een drietal bacheloropleidingen in de faculteit, en doet suggesties voor aanpassingen. Dit wordt gedaan door middel van
een quick scan van de literatuur, focusgroep gesprekken met studenten en docenten en een review van het curriculum en individuele cursussen.
Achtergrond
De UU beoogt een open en inclusieve universiteit te zijn waar iedereen zich welkom voelt. De Equity–Diversity–Inclusion strategie van de faculteit Geowetenschappen vertaalt dit naar drie speerpunten op het gebied van onderwijs: 1) een pluriforme studenten populatie; 2) een veilige en inclusieve leeromgeving voor studenten; en 3) het verbreden van perspectieven in het curriculum. Dit project richt zich op dit laatste speerpunt.
Doelen
Het voorgestelde project bouwt voort op het eerste project rondom multiperspectiviteit in de drie bachelor programma’s (2022-2023) en voorziet de vertaling van de aanbevelingen naar specifieke cursussen
Projectomschrijving
Het project wordt uitgevoerd door een projectteam, waaraan naast de projectleider ook een docent van elke opleiding, student-assistenten vanuit de opleiding en een expert vanuit O&T deelnemen.
Concrete projectactiviteiten zijn:
1) Focusgroep-gesprekken met docenten over de inclusiviteit van het curriculum en de aanwezigheid van multiperspectiviteit in de betrokken opleidingen
2) Ontwikkeling van een toolkit voor docenten om multiperspectiviteit aan te
brengen op cursusniveau
3) Pilot met toolkit voor een aantal cursussen
4) Evaluatie
5) Disseminatie
Resultaten
Dit project onderzoekt de mate van multiperspectiviteit binnen drie bacheloropleidingen (AW, NW&I en SGPL) aan de faculteit en doet aanbevelingen voor mogelijke aanpassingen.