Intervisie in het master Farmacie onderwijs
Dit project beoogt de intervisie binnen de master Farmacie te herontwerpen en duurzaam te versterken. Het richt zich enerzijds op het opzetten van een nieuwe Teach-the-Teacher-training voor docenten die intervisie begeleiden, en anderzijds op het herinrichten van de intervisies in drie masterjaren zodat deze direct aansluiten bij coschapervaringen. Daarmee ondersteunt het project zowel de professionele identiteitsvorming van studenten als de professionalisering van docenten.
Achtergrond
Intervisie vormt een essentieel instrument in de professionele praktijk van openbaar en ziekenhuisapothekers, waar reflectie, casusbespreking en kwaliteitsverbetering structureel deel uitmaken van het beroep. Binnen de master Farmacie blijkt de huidige vorm van intervisie echter onvoldoende effectief. Intervisiebijeenkomsten worden vaak gepland voordat studenten praktijkervaring hebben, waardoor relevante casuïstiek ontbreekt. Docenten geven bovendien aan onzeker te zijn in hun rol als intervisiebegeleider en ervaren een gebrek aan specifieke didactische handvatten.
Studenten waarderen intervisie daarom laag, ondanks het belang ervan voor hun latere beroepsuitoefening en herregistratie. Tegelijkertijd groeit in het curriculum de behoefte aan onderwijs dat professionele identiteit, reflectie en praktijkervaring met elkaar verbindt. Terwijl andere onderdelen van de leerlijn Professioneel Handelen stevig ontwikkeld zijn, ontbreekt een duurzaam systeem voor docentprofessionalisering op het gebied van intervisie. Dit project speelt hier direct op in door intervisie later in het curriculum te positioneren en docenten gericht te trainen in methodische begeleiding.
Projectomschrijving
In de onderzoeksfase (sept–nov 2024) worden behoeften van studenten en docenten geïnventariseerd, bestaande intervisieformats geanalyseerd en uitgangspunten vastgesteld voor een nieuwe didactische aanpak.
In de ontwikkelfase (dec 2024–mrt 2025) worden twee kernelementen uitgewerkt:
- Teach-the-Teacher-programma (2025):
Training in intervisiemethodiek, coachingsvaardigheden, groepsdynamiek en het begeleiden van reflectie. Gericht op een vaste, geschoolde pool van begeleiders. - Herinrichting van intervisie in MA107, MA202 en MA303:
Intervisie wordt gekoppeld aan coschapervaring, met twee intervisiemomenten per jaar per cohort en heldere integratie in tutoraat en portfolio.
In de pilotfase (apr–jun 2025) worden zowel het nieuwe intervisieformat als de docententraining uitgevoerd. De pilots worden geëvalueerd via feedback van studenten en docenten, gericht op begeleidingskwaliteit, veiligheid, diepgang en bruikbaarheid van casussen.
In de afrondingsfase (jun–jul 2025) worden de resultaten verwerkt in definitieve versies van zowel de intervisiestructuur als de Teach-the-Teacher-training, zodat deze duurzaam inzetbaar zijn binnen het curriculum.
Doel
Het project levert een duurzaam, goed ingebed intervisieprogramma op voor drie masterjaren, ondersteund door een professioneel opgeleide groep intervisiebegeleiders. Studenten profiteren van intervisies die nauw aansluiten bij hun praktijkervaring en bijdragen aan professionele identiteitsvorming. Docenten versterken hun vaardigheid in methodische begeleiding, reflectie en groepsprocessturing. Door structurele inbedding in het curriculum en de beschikbaarheid van een stabiele docententraining blijft intervisie kwalitatief hoogwaardig, schaalbaar en toekomstbestendig. Hierdoor wordt zowel de professionele ontwikkeling van studenten als de onderwijskwaliteit binnen de master Farmacie langdurig versterkt.
Beoogde Resultaten
De beoogde resulaten zijn dat de docenten vaardig zullen worden in het begeleiden van intervisie in de master. Docenten voelen zich meer bekwaam in het begeleiden van de intervisie. Binnen het tutoraat leidt de betere inbedding van deze reflectiemethode tot diepgaandere reflecties in het portfolio en/of de halfjaarlijkse gesprekken met tutoren. Studenten komen op meer gestructureerde wijze en regelmatiger in aanraking met intervisie als reflectie methode. Ook hebben ze tijdens de coschappen meer ruimte om hun praktijkervaringen te delen en daar op een effectieve manier op te reflecteren.