Inspelen op individuele verschillen in academische (schrijf)vaardigheden: De verankering van het F-ACT dashboard

25 November 2025

Educational project

Inspelen op individuele verschillen in academische (schrijf)vaardigheden: De verankering van het F-ACT dashboard

Een voorgaand 2022-2023 FSW USO project beoogde problemen rondom individuele verschillen in academische schrijfvaardigheden en het gebruiken van feedback aan te pakken door de mogelijkheid te onderzoeken van het ontwikkelen van een feedback-portfolio voor academische (schrijf)vaardigheden en het opzetten van een Academic Skills Database. Hiervoor is het F-ACT dashboard ontwikkeld. Het doel van dit huidige project is het verankeren van de feedback-portfolio en de Academic Skills Database in de gehele opleiding Pedagogische Wetenschappen. Ze willen hiervoor instructies voor coördinatoren en docenten ontwikkelen en het gebruik en de werkzaamheid van het dashboard uitgebreider monitoren en evalueren. Ook zullen ze onderzoeken hoe het dashboard in de toekomst op grotere schaal en met minimale, structurele personeelsinzet kan worden gebruikt en welke partij de tool in beheer krijgt.

Achtergrond

Feedback-portfolio

In samenwerking met het Learning Analytics team hebben ze het F-ACT dashboard ontwikkeld. Dit dashboard geeft studenten inzicht in hun academische schrijfvaardigheden over vakken heen. In het dashboard zien studenten hun eerder behaalde scores en ontvangen feedback van peers en docenten. Ze hebben eerder ontwikkelde universele rubrics over academische schrijfvaardigheden doorontwikkeld en verfijnd en deze schrijfvaardigheden opgenomen in het dashboard. Omdat een feedback portfolio afhankelijk is van digitale input hebben ze het gebruik van Feedbackfruits geïmplementeerd en geëvalueerd in twee vakken (Developmental Psychopathology en de bachelor thesis) en een eerste versie van de handleiding voor coördinatoren en docenten ontwikkeld. Voor docenten van de BA thesis is een informatiebijeenkomst georganiseerd over het nakijken in Feedbackfruits. Voor studenten is informatie over het dashboard gegeven tijdens een introductiecollege.

Academic Skills Database

Ze hebben een overzicht gemaakt van bestaande informatie en oefeningen op het gebied van academische schrijfvaardigheden. Deze oefeningen hebben ze gekoppeld aan de onderdelen van de universele rubric. De informatie is door het Learning Analytics team geïntegreerd in het F-ACT dashboard, zodat studenten direct door kunnen klikken naar oefeningen voor het onderdeel waarop ze minder goed scoren.

Beoogde resultaten

Ze zullen het F-ACT dashboard stapsgewijs in de gehele 3-jarige bacheloropleiding implementeren en dezelfde studenten over meerdere jaren betrekken in de evaluatie van het dashboard. Ze zorgen voor een uitgebreide gebruikershandleiding en filmpjes voor coördinatoren, docenten en studenten. Na ieder jaar zullen ze aanpassingen maken in het dashboard en de procedure op basis van docent- en student ervaringen.

Ze ondersteunen de implementatie van het geven van digitale feedback met Feedbackfruits door het ontwikkelen van een (aparte) handleiding en korte instructievideo’s voor coördinatoren, docenten en studenten. In de beginfase zorgen ze voor ondersteuning (door team Learning Analytics en een student-assistent) bij het implementeren van Feedbackfruits in de cursussen en het uitlezen van de feedback data naar het dashboard.

In samenwerking met team Learning Analytics en ondersteuning van Onderwijsadvies en Training, zullen ze het F-ACT dashboard evalueren. Ze evalueren de gebruiksvriendelijkheid van het dashboard door focusgroepen met coördinatoren, docenten en studenten. De studenten die deelnemen aan de focusgroep werven ze in het eerste jaar en vragen ze om voor langere tijd deel te nemen. Ook onderzoeken ze de ontwikkeling van en effecten van het dashboard op de feedback geletterdheid en academische schrijfvaardigheden van studenten door middel van een vragenlijst aan het begin en het einde van ieder blok.

Ze onderzoeken hoe ze het F-ACT dashboard kunnen verankeren in de opleiding en kunnen laten draaien zonder al te veel structurele manuren. Ze zullen hierin samenwerken met het team Learning Analytics, CAT en IT support. Onderdeel van dit proces is het zoeken naar een systeem- en proceseigenaar van het F-ACT dashboard. Als leidraad zullen ze het stappenplan ITS dienstverlening aanhouden. Hierbij schrijven ze onder andere een business case voor ITS om de noodzaak van de verankering van het dashboard te onderbouwen.

 

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!