Empowering Internships
In de vernieuwde bachelor SGPL wordt ook de stage nieuw leven ingeblazen. Om de leereffecten van de stage te vergroten wordt voor de studenten een (blended) training ontworpen voorafgaand aan, tijdens en kort na de stageperiode. De belangrijkste elementen daarvan zijn het opstellen van (leer)doelen, het evalueren daarvan en reflecteren daarop in een longitudinale aanpak, en het vertalen in concrete leeropbrengsten. De ontwikkelde training kan tevens als basis dienen voor stages in de masteropleidingen van SGPL, maar ook voor stages in andere departementen.
Achtergrond
In de vernieuwde BA SGPL worden studenten aangemoedigd om een leeromgeving buiten de UU op te zoeken, en zeker ook om een aan het vakgebied gelieerde stage te lopen – de krappe arbeidsmarkt maakt dit nu ook mogelijk. Maar alleen een stage “doen” is niet genoeg. Naast het toepassen van kennis en vaardigheden in de stage-omgeving, kan een stagiair ook veel leren van de stage-organisatie, collega’s, en de rol die een hij/zij daar kan innemen. Dit gebeurt echter niet vanzelf. Momenteel starten studenten hun SGPL-stage met een stagedocent, een stagebegeleider van de stage-instantie en een stageplan, waarbinnen er maar slechts een beperkte ruimte beschikbaar is voor een geschreven reflectie –enkel achteraf. Stages bieden echter de unieke kans om abstract denken te koppelen aan praktische projecten in het werkveld, en omgekeerd–zie figuur 1 voor het belang van stages volgens alumni SGPL.
Projectomschrijving
Interviews: BA- en MA-stagecoördinatoren, plus stage-coördinatoren uit andere GEO departementen en andere faculteiten/universiteiten.
Interviews: ervaringen ophalen bij stagebegeleiders, vanuit de praktijk.
Interviews in focus groepen: ervaringen ophalen bij studenten en alumni die stage hebben gelopen.
Interviews in focus groepen: gesprekken met ervaren SGPL-stagedocenten.
Alumni-enquête: voorjaar 2023 (is de eerstvolgende keer dat die wordt uitgezet).
- Longitudinaal (voor-tijdens-na de stage) – nadruk op zelfreflectie, (leer)doelen stellen en concrete arbeidsmarktvaardigheden.
- Blended training (online ‘portfolio’ met on campus terugkomdagen).
- Interactie: contact en delen ervaringen met medestudenten (via Vlog en intervisie).
- Presentatie van stage-producten en reflecties binnen de opleiding (tutoraat en career days), en daarbij betrekken van stagebegeleiders (stakeholders), stagedocenten, coördinatoren van de BA en MA, geïnteresseerde BA en MA studenten (‘stage parade’).
Doelen en resultaten
We ontwerpen een blended training rondom stages in de BA opleiding SGPL, met aandacht voor bewustwording, (leer)doelen stellen, reflectie en interactie in een longitudinale aanpak. Er is ook specifieke aandacht voor een gezamenlijke terugkoppeling (‘stage-parade’) van stage-leeropbrengsten naar zowel de opleidingscoördinatie, stagedocenten en stagebegeleiders, stage-instanties, en andere (potentiële) stage-studenten. De trainingen ‘stage-parade’ kunnen als basis dienen voor een (aangepaste) toepassing in masterprogramma’s en andere GEO-departementen.