Cardiovascular Health & Disease: redesigning the course curriculum

07 June 2024

Cardiovascular Health & Disease: redesigning the course curriculum

Per september 2023 is de master Biology of Disease overgegaan in een nieuw master-programma: Cardiovascular Health & Disease (CVH&D). Het cursorisch onderwijs in CVH&D is een verplicht onderdeel voor alle studenten (max. 40 per jaar), en bedraagt 15EC. Vooralsnog is de opzet van dit cursorisch onderwijs overgenomen van het cardiovasculaire track van het vorige programma Biology of Disease. Sinds mei 2023 werkt een projectteam aan de herziening van dit cursorisch onderwijs. Het nieuwe onderwijs zal per september 2024 van start gaan.

De belangrijkste redenen voor de herziening:

• De huidige structuur van het cursorisch onderwijs vergt een zeer strakke planning van de student, om uitloop van de studie te voorkomen. Daarnaast moet voor het volgen van de huidige cursussen ander onderwijs worden onderbroken (bijvoorbeeld de stage), wat door studenten en begeleiders als onwenselijk wordt ervaren. Ook overlappen de huidige cursussen regelmatig met keuze-onderwijs dat de student wil volgen.
  • In het huidige cursusaanbod mist een aantal onderwerpen dat in de afgelopen jaren een steeds grotere rol heeft gekregen in het (cardiovasculaire) onderzoeksdomein. Dit gaat om zowel cardiovasculaire onderwerpen (denk bijv. aan imaging, cardio-oncologie en transplantatiegeneeskunde) als om disciplinair-overstijgende onderwerpen (denk bijv. aan stakeholderbetrokkenheid, patiëntparticipatie, communicatie & feedback, ondernemerschap, diversiteit & inclusie en integriteit).
  • Er bestaat overlap in de leerdoelen, werkvormen en eindproducten van de huidige 6 cursussen.
  • Binnen het master-programma is veel flexibiliteit voor studenten in zowel planning als inhoud, elk student creëert zijn/haar eigen pad. Het cursorisch onderwijs is het enige onderdeel dat alle CVH&D studenten moeten volgen. De huidige structuur draagt maar beperkt bij aan de ontwikkeling van een community, omdat het om 2-weekse cursussen gaat die verspreid zijn over het hele jaar.

Projectomschrijving & doelen

Via deze projectaanvraag wordt de inzet van een student assistent aangevraagd. De student assistent zal het projectteam ondersteunen met de ontwikkeling van het onderwijs en het voorbereiden van de cursus die start per september (fase 1; apr – aug 2024). Daarnaast bevat deze aanvraag de inzet van de student assistent en EMP-uren van collega’s met expertise op het gebied van e-modules, om de e-modules mede te ontwikkelen die we per september 2025 willen aanbieden in deze cursus (fase 2; sep 2024 – feb 2025).

In het huidige cursus-onderwijs wordt al aandacht besteed aan onderdelen van De Nieuwe Utrechtse School, zoals patiëntparticipatie. Deze onderdelen zullen worden meegenomen en/of worden uitgebreid in de nieuwe cursus-opzet. Daarnaast zal in de nieuwe cursus meer aandacht worden besteed aan kennis en vaardigheden die nauw aansluiten bij De Nieuwe Utrechtse School, zoals communicatie, feedback, integriteit, biases in onderzoek en team science.