Zichtbare leerlijnen

01 september 2016

Educational project

Zichtbare leerlijnen

Het project Zichtbare Leerlijnen richtte zich op het expliciteren, transparant maken en actueel houden van leerlijnen in onderwijsprogramma’s voor zowel studenten, docenten als de organisatie met als doel de samenhang in het curriculum te versterken, om zo de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Binnen het project is de Leerlijnentool ontwikkeld, een webtool die bijdraagt aan het visualiseren van gerelateerde onderdelen binnen een curriculum. De leerlijnentool kan door de docenten en de opleiding worden ingezet voor de afstemming, evaluatie en verbetering van het curriculum. Daarnaast kan de leerlijnentool ook actief worden gebruikt door studenten om het inzicht in hun eigen academische kennis, vaardigheden en ontwikkeling te vergroten.

Meer informatie over de Leerlijnentool

Leerlijnentool – Introductie voor docenten:

Achtergrond

In het onderwijs aan de UU zijn leerlijnen binnen het curriculum – dat wil zeggen de beredeneerde opbouw van kennis en vaardigheden – soms nog onvoldoende ontwikkeld. Daar waar leerlijnen wel aanwezig en geïmplementeerd zijn, zijn de leerlijnen en de daarbij behorende tussen- en einddoelen vaak niet goed zichtbaar voor zowel docenten als studenten.

Doelen

Het project richt zich op het expliciteren, transparant maken en actueel houden van leerlijnen in onderwijsprogramma’s voor zowel studenten, docenten als de organisatie met als doel de samenhang in het curriculum te versterken, en zo de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Resultaten

Binnen het project is een webtool ontwikkeld ‘de Leerlijnentool’. Met de leerlijnentool wordt een leerlijn binnen het curriculum gevisualiseerd. Binnen een leerlijn zijn vaak een aantal afgebakende onderdelen te onderscheiden (bijv. Probleemstelling, Onderzoeksopzet, Dataverzameling, Data-Analyse, Rapportage). De leerlijnentool maakt voor elke cursus binnen het curriculum zichtbaar aan welke onderdelen van de leerlijn wordt gewerkt. Tevens kan inzichtelijk worden gemaakt op welke wijze studenten aan deze onderdelen van de leerlijn werken, door deze een bepaald kleur toe te kennen.

De leerlijnentool kan op verschillende manieren worden ingezet binnen het onderwijs:

Als visualisatietool

Met behulp van de leerlijnentool wordt in één oogopslag duidelijk welke kennis en vaardigheden (onderdelen) binnen een leerlijn in het curriculum aan bod komen en op welke wijze deze worden opgebouwd.

Als organiser

Naast het visualiseren van de opbouw van een leerlijn, kan tevens informatie worden toegevoegd aan de verschillende onderdelen binnen een leerlijn. Via de zoekfunctie binnen de leerlijnentool kunnen studenten de informatie die is verstrekt makkelijk terugvinden waardoor voorkennis geactiveerd kan worden. Ook kunnen studenten vooruitkijken op het curriculum.

Als studiewijzer

Naast informatie kunnen tevens opdrachten worden toegevoegd aan de verschillende onderdelen binnen een leerlijn. Door het plaatsen van opdrachten binnen de leerlijnentool worden studenten uitgedaagd om interactief met de leerlijnentool aan de slag te gaan.

Voor curriculumontwikkeling en planning

De leerlijnentool kan daarnaast worden ingezet bij de ontwikkeling of het plannen van een leerlijn binnen het curriculum. De leerlijnentool is eenvoudig in te vullen waardoor de opbouw van een leerlijn binnen het curriculum visueel zichtbaar wordt. Hierdoor worden eventuele hiaten en overlappingen binnen het curriculum goed zichtbaar en bespreekbaar.

Voorbeelden van het gebruik van de leerlijnentool:

Lees ook:

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!