Grasple
Grasple is een online platform waarmee docenten in het hoger onderwijs lessen met daarin oefeningen kunnen creëren voor hun studenten. Het biedt studenten een eenvoudig oefenprogramma dat middels zijn zelfcorrigerende vermogen inzichtelijk maakt welke onderwerpen door de student al goed beheerst worden en welke nog aandacht behoeven. Deze resultaten zijn ook voor de docent per student overzichtelijk weergegeven in een resultatendashboard. Ingewikkelde cursusinhoud, zoals bijvoorbeeld onderzoeksethiek in het vak Kennismaken met Onderzoeksmethoden, kan in dit programma in kleine stukken worden aangeboden. Door een begripscheck na ieder nieuw stuk informatie (in de vorm van een invulvraag) wordt het juiste begrip van stof bij studenten gestimuleerd.
Onderwerpen
Dit platform bevat online oefeningen over kennis en begrip van basisbegrippen uit wetenschapsethiek.
Over deze specifieke onderwerpen bevat het programma multiple choice vragen:
- Open science
- Open acces
- Fair principles
- QRP
- Vijf voorwaarden voor integere wetenschapsbeoefening
- Falsifying
- Replicatiecrisis
- Post publication peer review, pre-registratie
- Triangulatie in het licht van repliceerbaarheid
Voorbeeld en meer informatie
Bekijk hier een voorbeeldles in het programma Grasple.
Bij interesse in (gedeeltelijke) overname van de lesinhouden, kunt u contact opnemen met Jeltje Wassenberg- Severijnen.
Zij zal de mogelijkheden, eventueel tegen vergoeding, met u afstemmen.
Online
De tijdsinvestering voor de wetenschapsethiekonderdelen van de Grasple lessen binnen de KOM cursus bedraagt ongeveer 5 uur.
Studenten werken individueel aan de vragen en krijgen geautomatiseerde feedback op hun antwoorden.
Manual
Stap 1 Voorbereiding
Docent. Voegt studenten toe aan de ethiekonderdelen binnen de Grasple omgeving.
Student. Logt op eigen moment in bij de Grasple omgeving via diens Solisid
Stap 2 Welke stappen doorloop je al student?
1. Leskeuze
Wanneer je het programma opent, kom je terecht op een overzichtspagina met alle lessen die bij de betreffende cursus horen. Deze lessen zijn door docenten van de cursus vooraf ingevoerd, en zijn dus niet al bestaand in het programma.
Vaak zijn de lessen onderverdeeld bij bepaalde hoofdthema’s, en geven ze middels kleuren bolletjes een snel overzicht welke lessen je NIET (grijs), WEL (groen) of WEL MAAR MET TE VEEL FOUTEN (oranje) hebt doorlopen. Afhankelijk van welke lessen je conform de planning van week tot week moet maken, kan je deze lessen aanklikken en starten.
2. Lesverloop
Eenmaal in de les, klik je telkens door naar een volgend scherm waarop nieuwe lesstof, herhalende lesstof of een vraag over de lesstof te zien is. Het antwoord op een vraag voer je in in de antwoordbalk, waarna Grasple dit antwoord direct nakijkt en de student van feedback voorziet. Deze feedback is afhankelijk van de mate van juistheid van het antwoord. Heb je het antwoord goed, krijg je meestal geen uitgebreide toelichting. Bij complexere vragen volgt vaak wel een toelichting bij een juist antwoord. Bij een fout antwoord, volgt een toelichting die de student in de goede richting van het antwoord zou moeten helpen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het stellen van retorische vragen. Wanneer de student ook na het lezen van de toelichting de vraag de tweede keer ook fout beantwoordt, komt het juiste antwoord in beeld, eventueel met een toelichting.
3. Afronding les: oefenvragen
Nadat je alle slides van de les hebt doorlopen, volgt nog een aantal oefenvragen om je kennis van de stof te testen. De vraagstelling en manier van controleren gebeurt op dezelfde manier als de gewone vragen op de slides in de les, maar het verschil is dat je minstens een score van 75% moet halen om de les als voldoende (groen bolletje) af te ronden. Die 75% berekent het programma zelf aan de hand van hoeveel vragen je 1 dan wel 2 keer fout beantwoordt ten opzichte van het totaal aantal vragen. Heb je het streefpercentage niet behaald, dan geeft het programma adaptief extra opgaves om door te oefenen. Deze zijn dus gekozen op basis van jouw foute antwoorden. Wanneer je deze vragen voldoende goed beantwoord, kan je de les alsnog afronden. Als niet, adviseert het programma je de les opnieuw te volgen.
Stap 4 Evaluatie
Beheersing van de leerdoelen betreffende ethiek worden allereerst gemeten in Grasple lessen, middels de antwoorden op de invulvragen van horende bij de lessen over ethiek. Deze voortgang/ beheersing is voor de docent overzichtelijk te zien, in het groeps-resultatendashboard (afb. 4) en het individuele voortgangsoverzicht (afb. 5). Daarnaast wordt een aantal van de ethische aspecten ook getoetst in de tentamens.