Taalverwerving Frans 2: monitoren van en differentiëren in een heterogene groep

21 August 2024

Educational project

Taalverwerving Frans 2: monitoren van en differentiëren in een heterogene groep

Voor de studenten van Taalverwerving 2 geldt dat ze sterk verschillen in hun leerproces, motivatie, ontwikkeling en interesses. Sommige studenten hebben meer uitdaging nodig om hun leerproces optimaal te ontwikkelen (denk aan de studenten Franse taal en cultuur), terwijl andere studenten juist meer begeleiding nodig hebben (denk aan studenten die een andere hoofdopleiding volgen). Uit de literatuur is bekend dat ‘Flipping the Classroom’ (de lesstof buiten de les om laten bestuderen en in de bijeenkomst veel interactie te creëren tussen studenten onderling en tussen studenten en docent) een gepaste onderwijsvorm is om differentiatie te realiseren.

Achtergrond

Gedurende het cursusjaar 2022-2023 leiden Marie Steffens en Rozanne Versendaal het EMP-project ‘Frans als  21st century skill’. In dit project staan een drietal onderwijsvernieuwingen voor de cursus Taalverwerving 3 van de opleiding Franse taal en cultuur centraal: de ontwikkeling van een elektronische leeromgeving voor de cursus, het ontwerp van nieuwe toetsvormen en de uitwerking van een portfolio assessment. Dit EMP-project is een pilot voor een bredere onderwijsvernieuwing binnen het taalverwervingsonderwijs dat de opleiding Franse taal en cultuur de komende jaren wil doorvoeren om het onderwijs aan te passen aan ontwikkelingen in het departement Talen, Literatuur en Communicatie.

Projectomschrijving

In de gefaseerde invoering van de vernieuwingen binnen het taalverwervingsonderwijs van de opleiding Franse taal en cultuur spelen tussentijdse evaluaties een belangrijke rol. Om deze reden wordt voor deze EMP-aanvraag een tijdpad van twee jaar gehanteerd. In het eerste jaar (2023-2024) zullen de projectleiders in overleg met onderwijskundigen een aantal differentiatiestrategieën en evaluatieinstrumenten uitproberen in een pilot-setting. Zo kan er geëxperimenteerd worden met bijvoorbeeld een kennisclip en een evaluatie a.d.h.v. Wooclap. De onderwijskundig adviseurs kunnen d.m.v. lesobservatie advies geven voor
verdere integratie.

Doel

Het project ‘Taalverwerving Frans 2: monitoren van en differentiëren in een heterogene groep’ heeft als doel om differentiatiestrategieën in de vorm van ‘Flipping the Classroom’ (Brame & Director 2013) te integreren in de cursus Taalverwerving 2 en om diagnostische instrumenten te ontwikkelen voor deze cursus, waarmee docenten en studenten de voortgang van de studenten kunnen monitoren wat betreft grammatica en vocabulaire.

Beoogde resultaten

Dit project biedt studenten drie belangrijke leeropbrengsten, die aansluiten bij de deelonderwerpen van het project en het bredere sectorplan voor talen. Ten eerste verhoogt het de effectiviteit van taalverwervingsonderwijs door inzet van differentiatiestrategieën en interactieve werkcolleges, waardoor docenten beter kunnen inspelen op niveau- en motivatieverschillen. Ten tweede ontwikkelen studenten inzicht in en monitoren van hun eigen leerproces met betrekking tot Franse grammatica, wat hen ook helpt in latere, meer verdiepende vakken. Ten derde stelt het vocabulaire-evaluatie-instrument studenten in staat hun eigen leerproces te sturen en blijft het nuttig in latere studiefases.

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!