Serious games voor intervisie leren

21 April 2023

Serious games voor intervisie leren

Dit project is een uitbrieding van het project ‘Intervisie voor masterstudenten FSW’, en heeft als doel om drie serious games te ontwikkelen. Hiermee kunnen studenten zelf digitale intervisie scenario’s doorlopen tijdens hun masterprogramma, aangezien er gedurende contacturen vaak niet genoeg tijd is om de casus van elke student te bespreken.

Dit project is een uitbreiding van het FSO-project ‘Intervisie voor masterstudenten FSW’ dat begin 2021 is gehonoreerd.

Voor dit project zal een externe partij (DialogueTrainer) ingehuurd worden voor het ontwikkelen van drie serious games voor de cursus ‘Intervision for students FSS’.

Het doel van dit project is het ontwikkelen van drie serious games (DialogueTrainer scenario’s), die ingebed kunnen worden in bovengenoemde cursus. Met behulp van deze scenario’s kunnen deelnemers zelfstandig – buiten intervisiebijeenkomsten om – reflecteren op (stage)ervaringen die ze meemaken. Tijdens intervisiebijeenkomsten is vaak slechts ruimte om leervragen van twee deelnemers te onderzoeken. Deelnemers die niet aan bod komen, krijgen via de scenario’s toch een tool in handen om eigen leervragen nader te onderzoeken en ervan te leren.

Drie DialogueTrainer scenario’s die ingebed worden in de online cursus ‘Intervision for students FSS’. Elk scenario past bij een ander intervisiemodel dat gebruikt wordt in de cursus: Succesbespreking, Incidentbespreking en Themabespreking. Van elk scenario zal zowel een Engelstalige als een Nederlandstalige versie ontwikkeld worden.

De scenario’s zullen ingebed worden in de online cursus ‘Intervision for students FSS’ en daarme onderdeel worden van het masteronderwijs binnen de FSW, zodat al deze masterstudenten gebruik kunnen maken van deze serious games.