PPE: Interdisciplinaire en professionele vaardigheden

15 March 2023

PPE: Interdisciplinaire en professionele vaardigheden

In de afgelopen jaren is een nieuwe bacheloropleiding (PPE) gerealiseerd, die in 2020-2021 haar eerste cyclus heeft voltooit. Dit project is een verlengingsaanvraag om de interdisciplinaire en professionele vaardighedenleerlijnen te verbeteren en te implementeren in de PPE bachelor op een duurzame manier.

Het betreft hier een verlengingsaanvraag voor aansluitende doelen bij oorspronkelijke aanvraag en steunen van twee projecten die begonnen in 2021 en doorlopen tot 2024 om de interdisciplinaire en professionele vaardighedenleerlijnen te verbeteren en te implementeren. Hoewel leerlijnen voor interdisciplinaire en professionele vaardigheden weliswaar zijn ontwikkeld en zo goed mogelijk zijn geïmplementeerd, vraagt dit nog aandacht en doorontwikkeling nu we zien dat de eerste PPE studenten zijn afgestudeerd en er beter zicht komt op waar het programma succesvol is gebleken en waar nog slagen moeten worden gemaakt.

Er zijn een aantal punten die de twee projecten willen oplossen. Ten eerste, hebben we gemerkt dat studenten het moeilijk vinden om te reflecteren op hoe ze zich ontwikkelen op het gebied van hun interdisciplinaire en professionele vaardigheden -en daardoor om hun portfolio’s af te maken. Ten tweede zijn het portfolio, de instructie en oefening op het gebied van interdisciplinaire en professionele vaardigheden in de vakken en in de onderwijsvrije “step-back-weeks” niet duidelijk gelinkt in het curriculum. Ten derde is interdisciplinair onderwijs geven en studenten trainen in professionele vaardigheden een nieuw expertisegebied voor de meeste docenten. Daardoor hebben docenten (maar ook studenten) behoefte aan lesmateriaal dat ze kunnen gebruiken in leren van interdisciplinaire en professionele vaardigheden.

In het academische jaar 2021-2022 hebben we gefocust op de doelen 1-3 (zie hieronder) en hebben we een start gemaakt met het plannen van doel 4 en 5. Deze pilotactiviteiten gaan in 2022-2023 ontwikkeld en geïntroduceerd worden.

De twee projecten zetten in op deze drie aspecten, met als doel om het onderwijs gericht op interdisciplinaire en professionele vaardigheden binnen PPE te versterken. Hiertoe zijn al eerder twee docententeams samengesteld om het huidige onderwijs op het gebied van interdisciplinaire en professionele vaardigheden te verbeteren. De projectteams zijn in 2021-2022 begonnen. Concreet werken we samen met een team aan de volgende doelen:

1. Analyse van het PPE curriculum en identificering van verbeterpunten in relatie tot de eindtermen van PPE
  2. Herziening van leerlijnen voor studiejaren 1, 2 en 3 in relatie tot de eindtermen van PPE
  3. De ontwikkeling van een PPE-gerichte definitie van interdisciplinariteit
  4. Het (door)ontwikkelen van leeractiviteiten en lesmaterialen voor interdisciplinair onderwijs
  5. Het (door)ontwikkelen van leeractiviteiten en lesmaterialen voor professionele vaardigheden
  6. Het aanpassen van het portfoliosysteem

Concrete producten zijn onder andere:

• Een nieuwe ‘Course manual’ voor eerstejaars met een beschrijving van de twee leerlijnen en skills trainingen.
  • Ontwikkelen en implementeren van vier nieuwe skills weeks/trainingen voor eerstejaars, en ontwikkelen van trainingen voor tweede- en derdejaars.
  • Docentprofessionalisering betreffende interdisciplinariteit en communicatie, o.a. door het ontwikkelen van een skills handleiding voor docenten en studenten.
  • Ontwikkeling van portfolio gericht op de twee leerlijnen.