Minor Taal, Recht en Cultuur

21 August 2024

Educational project

Minor Taal, Recht en Cultuur

In de minor Taal, Cultuur en Recht leren studenten interdisciplinair denken over complexe maatschappelijke vraagstukken waarin talige, juridische en culturele spelregels de uitkomst bepalen. Centrale thema’s zijn: verhalen, interpretatie, mensenrechten en vrijheid van meningsuiting. Ze kunnen de kennis en vaardigheden uit deze minor inzetten in hun toekomstige onderzoeks- of beroepsactiviteiten binnen de wetenschap, advocatuur,
overheidsbeleid, communicatie, pers, voorlichting of onderwijs.

Achtergrond

Taal, Cultuur en Recht is een initiatief van zowel de Faculteit Geesteswetenschappen (Talen, Literatuur en Communicatie) als REBO (Rechtsgeleerdheid en bestaat uit vier vakken. Studenten die het minorprogramma volgen, ontwikkelen kennis en vaardigheden die aansluiten bij de strategische doelen van de universiteit en de strategische doelen van Geesteswetenschappen over taal en cultuur, waaronder interdisciplinariteit, transculturaliteit, meertaligheid en taal in cultureel-politieke contexten.

Projectomschrijving

In het najaar van 2022 heeft de minor de ‘IDO-incubatorstatus’ gekregen. Met behulp van deze status worden in het huidige jaar de nieuwe cursussen ontwikkeld, interdisciplinaire leerdoelen opgezet (zowel binnen cursussen als een interdisciplinaire leerlijn over de minor heen) en het team wordt versterkt. Deze incubatorstatus eindigt in de zomer van 2023. Een consolidator-beurs van IDO is verleend voor de verduurzaming van de minor in 2023-2025 (zie bijlage). Onderdeel hiervan zijn de hier aangevraagde 90 EMP-uren. Matching van de projectleider is niet nodig, want deze zitten in het budget van de beurs.

Doel

Het doel is om de minor Taal, Cultuur en Recht te verbeteren.

Beoogde resultaten

De EMP-ondersteuning heeft als resultaat:

• Doorontwikkeling van de cursussen
    Aan het einde van het academisch jaar 2023-2024 zijn de cursussen doorontwikkeld op basis van de ervaringen van de eerste iteratie. Met name de
    twee cursussen die voor het eerst worden gegeven in 2023-2024 (Do You Believe in Human Rights + Taal, recht, regels en interpretatie) hebben minimaal twee ontwikkelsessies doorlopen onder begeleiding van de didacticus. Door heldere docentenhandleidingen is het geen probleem wanneer een docent vervangen moet worden. Interdisciplinaire leeractiviteiten en opdrachten maken integraal deel uit van alle cursussen. Zo krijgen studenten nieuwe inzichten in de ambiguïteit van de wet, de culturele en juridische geschiedenis van de vrijheid van meningsuiting, het
    belang van het verhaal binnen en buiten de juridische context en de relevantie van het vergelijken van mensenrechten tussen culturen. Daarnaast verwerven studenten nieuwe vaardigheden in creatief schrijven, narratieve analyse en pleiten.
  • Doorontwikkeling van de minor als geheel, met name het interdisciplinaire
    leertraject
    Aan het einde van 2023-2024 zijn er docentenhandleidingen voor alle vakken en heeft het team een relevante disciplinaire expertise en een ontwikkeling doorgemaakt in interdisciplinaire vaardigheden en kennis. Daarnaast zullen de cursussen zo worden ontwikkeld dat een mogelijk toekomstig nieuw thema voor een cursus kan worden ingevoerd zonder dat de hele minor hoeft te worden vernieuwd. Als het docententeam het onderwerp van een cursus wil veranderen, kan dat gemakkelijk terwijl de bredere interdisciplinaire aanpak intact blijft. De cursussen zijn zo opgezet dat studenten die het gehele minorprogramma volgen hun interdisciplinaire vaardigheden voortdurend vergroten. Door een goed
    doordacht interdisciplinair curriculum in de minor kunnen studenten de centrale onderwerpen vanuit een nieuw perspectief bekijken.
  • Ontwikkeling van onderwijsmateriaal voor een gelijker speelveld voor studenten met een verschillende disciplinaire achtergrond
    Er is lesmateriaal ontwikkeld op de gezamenlijke Teams-site dat een gelijker speelveld tussen studenten mogelijk maakt. Dit materiaal helpt studenten die bijvoorbeeld niet afkomstig zijn uit een rechtenbacheloropleiding om snel de essentie van het interpreteren van een vonnis te begrijpen. Dit materiaal kan ook worden gebruikt om een dergelijk speelveld te creëren tussen studenten die de gehele minor volgen en studenten die een enkel vak volgen. Aan elke cursus nemen studenten van verschillende opleidingen deel. We streven in 2025 naar een samenstelling van 40% RGL, 40% afkomstig GW en 20% van andere afdelingen.

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!