History Teaching Platform
Dit project heeft als doel bij te dragen aan duurzame kwaliteitsverbetering van het geschiedenisonderwijs, stimuleren van didactische innovatie en versterken van de onderwijsgemeenschap binnen de opleiding.
Achtergrond
Het History Teaching Platform (HTP) is ontstaan vanuit de behoefte aan meer samenhang, zichtbaarheid en innovatie binnen het historisch onderwijs aan de Universiteit Utrecht. Hoewel de opleiding Geschiedenis beschikt over een sterke vakinhoudelijke basis, bleek er behoefte aan een centrale plek waar didactische expertise en onderwijsmaterialen konden worden gedeeld. Docenten gaven aan dat er veel waardevolle initiatieven en lesmethoden bestaan, maar dat deze vaak moeilijk vindbaar zijn. Daarnaast is de roep om onderwijsvernieuwing, digitalisering en interdisciplinaire samenwerking de afgelopen jaren toegenomen, mede door ontwikkelingen als blended learning en thematisch onderwijs. Het project speelt in op deze behoefte door een online platform te ontwikkelen dat als kennisbank, netwerk en inspiratiebron fungeert voor docenten geschiedenis. Zo wil het HTP bijdragen aan duurzame kwaliteitsverbetering van het geschiedenisonderwijs, het stimuleren van didactische innovatie en het versterken van de onderwijsgemeenschap binnen de opleiding. Het platform biedt daarmee een structurele oplossing voor kennisdeling en samenwerking.
Projectomschrijving
Het project kende vijf fasen. In fase I (sept–dec 2022) werden voorbereidende gesprekken gevoerd en een kernteam gevormd om de haalbaarheid van het History Teaching Platform (HTP) te beoordelen; dit leidde tot een positieve go/no-go-beslissing. In fase II (jan–apr 2023) volgde een departementsbrede brainstorm met twintig collega’s om de inhoud en structuur van HTP te bepalen, waarna een concreet plan en een pilotvoorstel werden uitgewerkt. Fase III (mrt–jun 2023) bestond uit het uitvoeren van de pilot via onderwijsbijeenkomsten en het evalueren van de resultaten. In fase IV (aug–dec 2023) werd een organisatiestructuur opgezet, met aansluiting op het intranet en de aanstelling van een HTP-coördinator. Tot slot richtte fase V (jan–jun 2024) zich op de volledige uitrol: alle pilaren (bijeenkomsten, professionalisering, communicatie en onderzoek) werden verankerd, en het project werd afgerond met een evaluatie en eindrapport, inclusief een overdraagbaar model voor andere departementen.
Doelen
Het concrete ‘product’ van dit project is het History Teaching Platform. Doordat het project is ingezet door de onderwijsdirecteur en de opleidingscoördinatoren is er de garantie dat het platform goed geïntegreerd wordt binnen het departement. We hopen dat we ook een model kunnen doorgeven aan andere departementen binnen (of buiten) de Faculteit Geesteswetenschappen.
Beoogde resultaten
Het project beoogt de oprichting van een History Teaching Platform (HTP) dat de kwaliteit en samenhang van het geschiedenisonderwijs versterkt. Het platform richt zich op vijf kerndoelen:
(1) Stimuleren van een departementsbrede dialoog over docentprofessionalisering via regelmatige onderwijsbijeenkomsten
(2) Bundelen van informatie over professionaliseringsmogelijkheden op een centrale intranetpagina
(3) Bevorderen van onderwijskundig onderzoek binnen het departement en aansluiting bij facultaire initiatieven
(4) Creëren van tijd en ruimte voor onderwijsvernieuwing en efficiëntere lespraktijken
(5) Opzetten van een duurzame organisatiestructuur met duidelijke rollen, waaronder een coördinator, kernteam en brede adviesraad, om continuïteit en draagvlak te waarborgen.