Digitale ondersteuning vaardighedentraining

15 March 2023

Educational project

Digitale ondersteuning vaardighedentraining

Studenten maken zich gedurende hun opleiding vele academische vaardigheden eigen. Het trainen van vaardigheden vergt oefening waar niet altijd ruimte voor is in contacturen. Digitale ondersteuning middels interactieve e-modules zou hiervoor een goede oplossing kunnen bieden. Het doel van het project is het creëren van een serie interactieve e-modules over basale vaardigheden die essentieel zijn voor studenten die om moeten gaan met juridische informatie

Achtergrond

Gedurende de opleiding rechtsgeleerdheid moeten studenten zich een breed scala aan academische vaardigheden eigen maken, zoals arrest- en wetanalyse, en het verwerken van juridische informatie in eigen geschreven teksten. Ook van studenten van niet-juridische opleidingen die een juridische cursus of een minor volgen wordt verwacht dat zij deze basisvaardigheden ontwikkelen. Het trainen van vaardigheden geschiedt door oefening, waar tijdens de contacturen niet altijd voldoende tijd voor is. Dit geldt zeker voor minor- en bijvakstudenten die cursussen van niveau 2 of 3 volgen. Daar komt bij dat bij verschillende cursussen op verschillende manieren wordt omgesprongen met vaardighedentraining en dat de ene student daar meer tijd voor nodig heeft dan de ander. Het project digitale ondersteuning vaardighedentraining wil dit ondervangen.

Projectomschrijving

Het doel van het project is het creëren van een serie interactieve e-modules over basale vaardigheden die essentieel zijn voor studenten die om moeten gaan met juridische informatie. Deze e-modules zijn zowel waardevol voor beginnende rechtenstudenten als voor niet-juridische studenten die een juridische cursus of minor volgen. Met behulp van e-modules waarin het trainen van juridische basisvaardigheden centraal staat worden studenten begeleid in het eigen maken van bepaalde vaardigheden en kunnen ze deze vaardigheden direct inzetten om concrete cursusmaterie te begrijpen en te beheersen. In eerste instantie focust het project zich op drie juridische kernvaardigheden: Jurisprudentie-analyse, Begrijpend lezen van lastige juridische teksten en Correct brongebruik en bronverwijzing.

Als plan van aanpak zullen er enkele stappen worden ondernomen voor het verwezenlijken van dit project:

  1. Oriëntatie en inventarisatie van bestaand materiaal en behoeftes en/of aanvulling van collega-docenten.
  2. Ontwikkelen van een algemeen plan van aanpak op basis van verzameld materiaal en het omzetten van het bestaande format naar interactieve video’s en zelftoetsen.
  3. Toepassen van de e-modules in het onderwijs zelf.
  4. Evalueren van de nieuwe methode.

Projectdoel

Het doel van dit project is om voor deze vaardigheden digitale e-modules te maken, waarbij kennis en inzicht over de vaardigheid gecombineerd wordt met toepassing en training, zodat er een actief leermoment plaats vindt. De meerwaarde van de digitale modules zit hem onder meer in het op een nieuwe manier vormgeven aan digitale instructies, waarbij de stap wordt gemaakt van passief naar actief onderwijs (1).

Beoogde resultaten

Het aanbieden van digitale modules om vaardigheden te trainen biedt verschillende voordelen:

  1. Een nieuw format voor vaardighedenonderwijs waarin inzicht en kennis over een vaardigheid gecombineerd wordt met toepassing en training.
  2. Specifieke stappenplannen voor basale juridische vaardighedentraining.
  3. Multi-inzetbaarheid voor verschillende niveaus van studenten dankzij de aanpasbaarheid van de modules.

Referenties

1. Het belang van actief leren wordt onder meer onderstreept door M. D. Svinicki en W J. McKeachie, McKeachie’steaching tips: strategies, research, and theory for college and university teachers, Belmont, California : Wadsworth, Cengage Learning 2014, p. 191-192.

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!