Communicate! Gespreksoefening met behulp van gaming
Binnen dit USO-project is de serious game ‘De virtuele patiënt’ ontwikkeld. De game ondersteunt het oefenen van tweegesprekken waarbij de student in moet gaan op de reacties en emoties van de gesprekspartner. In 2016 heeft dit project een vervolg gekregen ter verdieping (ontwikkelen van een communicatievaardigheden-leerlijn) en verbreding (inzet van Communicate! bij andere opleidingen en cursussen).
De Virtuele Patiënt
Achtergrond
Voor het oefenen met het toepassen van communicatievaardigheden worden in het onderwijs vaak één op één, of in kleine groepen, rollenspellen gespeeld of situaties geënsceneerd. Dit onderwijs is vaak kleinschalig en daardoor docent-intensief.
Recent onderzoek laat zien dat de inzet van serious games kan leiden tot effectief onderwijs, mits aan een aantal eisen wordt voldaan (Kapp, 2012; Wouters et al., 2009). Het is belangrijk dat de serious game direct aansluit bij de beoogde leerdoelen, dat de interacties in de game bijdragen aan de leerdoelen, en dat docenten studenten helpen met feedback die aangeeft hoe de serious game helpt de leerdoelen te bereiken.
Doelen
Het doel van dit project is om samen met de opleidingen Psychologie, Geneeskunde, Diergeneeskunde en Farmacie een serious game voor het communicatievaardigheden-onderwijs te ontwikkelen. Studenten gebruiken deze `communications game’ om communicatievaardigheden te oefenen, met een beperkte inzet van docenten. De communications game zal in het algemeen een aanvulling zijn op het bestaande onderwijs, maar zal in sommige opleidingen een deel van het bestaande onderwijs kunnen vervangen. In 2016 is een vervolgproject gestart waarin wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een leerlijn communicatievaardigheden bij de opleidingen die vanaf de start bij Communicate! betrokken zijn, er wordt gewerkt aan vrijere invoer (tekst en spraak) in de game en er wordt gewerkt aan de ondersteuning van de inzet van Communicate! bij andere opleidingen en cursussen.
Naast de inzet voor het eigen onderwijs werkt Communicate! samen met verschillende partners ter ondersteuning van (zorg)professionals buiten de universiteit.
Resultaten
We beschikken nu over een goed functionerende game(inloggen met Solis-ID), waarmee veelbelovende experimenten zijn uitgevoerd bij de vier in het project deelnemende faculteiten, en die gebruikt wordt in tientallen organisaties buiten de universiteit, via het bedrijf DialogueTrainer B.V., die de game exploiteert. De game ondersteunt het oefenen van tweegesprekken waarbij de student in moet gaan op de reacties en emoties van de gesprekspartner. Het is bedoeld als aanvulling op het regulieren onderwijs.
Karakteristieken:
- Conversatie met een virtueel karakter (keuze uit zo’n 50) op een specifieke locatie (>40, eenvoudig uitbreidbaar), die antwoordt en emoties vertoont (ongeveer 50)
- Niet-lineaire conversatiestructuur
- Eenvoudig creëren/wijzigen van scenario’s door docenten
- Docenten hebben alle controle over de scenario’s
Lees ook:
- Demo Communicate – a serious game for communication skills. Paper over de werking van de game. (zie ook Communicate! A Serious Game for Communication Skills op Springer).
- Communicatieve vaardigheden trainen met een game. Interview met Johan Jeuring in Interview met Johan Jeuring in Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties.
- USO-project Simulaties en simulation gaming
Publicaties
-
Raja Lala, Gemma Corbalan, and Johan Jeuring. Evaluation of Interventions in Blended Learning Using a Communication Skills Serious Game. A. Liapis et al. (editors), Proceedings of GALA 2019, LNCS 11899, pages 322 – 331, 2019.
-
Ruth Pel-Littel, Henk van Zeijts, Nadine Schram, Henk Herman Nap, and Johan Jeuring. A training simulation for practicing shared decision making for older patients. In Proceedings ICTH 2018: the 8th International Conference on Current and Future Trends of Information and Communication Technologies in Healthcare, 2018.
-
Aurora Constantin, Catherine Lai, Elaine Farrow, Beatrice Alex, Ruth Pel-Littel, Henk Herman Nap, and Johan Jeuring. ”Why is the doctor a man?” Reactions of Older Adults to a Virtual Training Doctor. In Proceedings of CHI 2019: the ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2019.