Projectvoorstel Feedback en Programmatisch toetsen ZGS- 24/25

02 December 2025

Educational project

Projectvoorstel Feedback en Programmatisch toetsen ZGS- 24/25

De bacheloropleiding Zorg, gezondheid en samenleving (ZGS) is een interdisciplinair programma, waarbij samengewerkt wordt tussen de faculteiten Bètawetenschappen, Diergeneeskunde en Geneeskunde. Door deze samenwerking zijn de docenten afkomstig uit verschillende faculteiten, wat bijdraagt aan de brede opzet van de opleiding. Binnen ZGS wordt programmatisch toetsen toegepast, wat inhoudt dat studenten regelmatig ‘low stake’ toetsmomenten hebben waarbij zij schriftelijke feedback van docenten ontvangen. Zowel de portfoliobesliscommissie (PBC) als de opleidingsadviescommissie (OAC) benadrukken herhaaldelijk dat docenten hierin geschoold en getraind moeten worden. Huidige en toekomstige docenten moeten in staat zijn studenten betekenisvolle schriftelijke feedback te geven binnen dit toetsingssysteem.

Achtergrond

De bacheloropleiding Zorg, gezondheid en samenleving (ZGS) is een breed interdisciplinair klinisch bachelor programma, vanuit een samenwerking tussen de faculteiten Bètawetenschappen, Diergeneeskunde en Geneeskunde. Vanwege de interdisciplinaire samenwerking en opzet van de opleiding, zijn docenten afkomstig uit de verschillende genoemde faculteiten. Binnen de opleiding is het programmatisch toetsen geïmplementeerd. Dit betekent dat er veel ‘low stake’ momenten zijn waarop docenten betekenisvolle schriftelijke feedback geven aan studenten. Docenten moeten hierin geschoold en getraind worden, geven de portfoliobesliscommissie (PBC) en de opleidingsadviescommissie (OAC) bij herhaling aan.

Docenten binnen de Ba ZGS merken hoe lastig het is om de studenten schriftelijk feedback te geven. Zij geven aan dat ze graag hierin geschoold en getraind willen worden. In die zin voldoet de aanvraag aan de voorwaarde dat deze bottom-up (vanuit de docenten) geïnitieerd moet worden.

Verantwoording

Het project behelst de ontwikkeling van een scholingstraject voor huidige docenten en toekomstige docenten (als onderdeel van een onboarding programma voor nieuwe docenten) binnen de Ba ZGS. Het onboarding programma zal bestaan uit verschillende componenten die ook los van elkaar zijn in te zetten. Te denken valt aan een te ontwikkelen e-learning module, een kennismaking met de werkwijze en ervaringen van de portfoliobesliscommissie, de ervaringen van studenten en een korte serie van bijeenkomsten waarin de docenten het geven van schriftelijk feedback vanuit interdisciplinair perspectief oefenen in verschillende situaties. Het programma wordt eerst aangeboden aan alle docenten van de Ba ZGS (~60) en zal daarna binnen een ‘onboarding programma’ aan nieuwe docenten aangeboden worden. Ontwikkeling vindt plaats in nauwe samenwerking met het CAT en O&T en ondersteuning d.m.v. EMP-uren. Evaluatie van het programma vindt plaats door een binnen het project te ontwikkelen PDCA-cyclus.

Het genoemde onboarding programma past binnen de ontwikkelingen van de Teaching and Learning Community van de faculteit Diergeneeskunde.

Werkwijze

Fasen

1. Ontwikkeling programma Feedback geven

2. PDCA-cyclus ontwikkelen voor kwaliteitsbewaking programma

3. Evaluatie van de eerste ronde van het programma.

De evaluatie voor de eerste ronde van het programma door interviews met docenten & studenten en korte vragenlijsten voor docenten. Daarnaast wordt de PBC bevraagd over de kwaliteit van de feedback in de portfolio’s. Ook de OAC zal hierover bevraagd worden. Volgende rondes van het programma worden geëvalueerd met korte vragenlijsten.

Beoogde resultaten

Docenten zijn op de hoogte van de uitgangspunten van het programmatisch toetsen en kunnen hierbinnen betekenisvolle schriftelijke feedback geven aan studenten, rekening houdend met het interdisciplinaire karakter van de opleiding. Ze hanteren de ‘regels’ van feedback geven en zijn in staat om deze aan te passen aan de context en aan leervragen en -behoefte van studenten. Ten behoeve hiervan, wordt er een informatiepakket samengesteld.

Het programma wordt in eerste instantie aangeboden aan de docenten Ba ZGS, maar waar mogelijk kan er ook gebruik van worden gemaakt (of onderdelen) door docenten binnen de Master Diergeneeskunde, waar ook met programmatisch toetsen wordt gewerkt. Daarnaast kan het te ontwikkelen materiaal ook mogelijk ingezet worden bij vakken waarbij met narratieve feedback gewerkt wordt in een interdisciplinaire setting.

De projectresultaten kunnen op verschillende manieren gedeeld worden, zoals

– Lokaal – via de Teaching and Learning community van de Faculteit Diergeneeskunde.

– Regionaal – met de onderwijsdirecteuren van de opleidingen van de faculteiten in Utrecht, mogelijk ook via het onderwijsfestival en/of UU nieuwsbrieven.

– Nationaal, via bijvoorbeeld het NVMO-congres

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!