Projectvoorstel Ziekteleerboek Ba en Ma DGK- 24/25
Het Ziekteleerboek is inhoudelijk verouderd, onvoldoende uniform opgesteld en maakt nog niet volledig gebruik van innovatieve (digitale) leer bevorderende en -ondersteunende mogelijkheden. Docenten zijn verantwoordelijk voor het updaten van het ziekteleerboek, wat momenteel in onvoldoende mate plaatsvindt. Er is momenteel geen regie in het proces. Het Doel van het project is het innoveren, uniformeren en updaten van het ziekteleerboek, inclusief procesbeschrijving voor het ‘jaarlijkse onderhoud’.
Aanleiding/context
Het ziekteleerboek wordt in de Ba gebruikt door studenten en docenten: er wordt actief naar verwezen in de onderwijsmaterialen (oa via DOP). In de master wordt het ziekteleerboek vooral gebruikt als naslagwerk door de studenten.
Docenten van zowel Ba als Ma geven aan dat het Ziekteleerboek verouderd is en het belangrijk is dat het boek geüpdatet, geüniformeerd en geïnnoveerd wordt gezien het gebruik ervan voor het onderwijs van zowel Bachelor als Masteropleiding Diergeneeskunde. Ook de studenten vinden het gebruik nu verwarrend en willen graag een update. Studenten, docenten en praktijken worden actief betrokken bij de ontwikkelingen.
Projectbeschrijving
Het ziekteleerboek zal worden gebruikt door studenten, docenten en dierenartspraktijken verbonden aan de faculteit DGK in het onderwijs van de opleidingen van de faculteit DGK.
Het project zal in de volgende stappen worden uitgevoerd
- Inventarisatie overlap en tekorten
- Aanvullen tekorten, synchroniseren overlap door verwijzingen
- Uniformeren opmaak
- Afronden
- Plan evaluatie en onderhoud lange termijn opstellen
Hierna zal evaluatie plaatsvinden onder de betrokken doelgroepen middels :
- Korte vragenlijst naar betrokken docenten en praktijken
- Klankbord groep studenten via de jaarkernen
Doel
Het doel is dat het Ziekteleerboek up to date is aan de stand van de veterinaire wetenschap, uniform is vormgegeven en dusdanig is geïnnoveerd dat het diep leren van studenten wordt bevorderd. Denk bij innovaties aan: interactieve onderdelen, meer verwijzingen naar filmpjes en links, etc. Om dit resultaat te bestendigen, zal er een proces ontwikkeld worden voor het ‘jaarlijkse onderhoud’ van het ziekteleerboek.
Beoogde resultaten
Er wordt bekeken of het boek kan voldoen aan de richtlijnen van Open Science, maar tenminste zal het (community engaged) benaderbaar moeten zijn voor alle studenten, docenten en dierenartsenpraktijken verbonden aan de Faculteit DGK.
Het up-to-date (‘jaarlijks onderhoud’) houden van het ziekteleerboek vraagt aandacht en hier zal een procesbeschrijving voor ontwikkeld worden. Het is van belang om bovenstaande ontwikkelingen regelmatig te communiceren met gebruikers: studenten, docenten en praktijken verbonden aan de faculteit.
Onderdeel van het project zal zijn om te exploreren in hoeverre het ziekteleerboek via Open Science beschikbaar gesteld kan worden, passend bij het strategische plan van de UU en de bestuursagenda (oa vergroten maatschappelijk impact en ontwikkeling onderwijsprogramma’s met het werkveld) van de faculteit DGK